In balans met mindfulness

in-balans-met-mindfulness

We kennen het gevoel allemaal wel: in plaats van bezig zijn met het hier en nu, malen we over gebeurtenissen in het verleden of piekeren we over zaken die zich in de toekomst nog moeten gaan afspelen. Mindfulness kan hier een oplossing bieden.

Aandacht bij het hier en nu

We zijn met onze gedachten ergens anders en houden ons niet bewust bezig met onze handelingen in het heden, zoals eten en het wandelen in de natuur. Dit kan het dagelijks leven flink beïnvloeden en zelfs leiden tot stress en slaapproblemen. Gericht aandacht besteden aan het hier en nu is te leren, namelijk met behulp van mindfulness. Deze techniek wordt steeds meer toegepast in Nederland.

Meer vertrouwd met lichaam en geest

Mindfulness vindt zijn oorsprong in het Boeddhisme. Bij deze aandachttraining worden Oosterse meditatie- en yogatechnieken gecombineerd met de moderne westerse psychologie. Mindfulness leert mensen bewust met handelingen en gedachten in het hier en nu om te gaan, te leven met aandacht en minder te oordelen. Gerbrand van Hout, psycholoog bij Fonds Psychische Gezondheid: “Mensen die zich met mindfulness bezighouden raken meer vertrouwd met wat zich in hun lichaam en geest afspeelt en oordelen minder hard over hun eigen gedachten en gevoelens. Om deze redenen wordt mindfulness steeds vaker ingezet, bijvoorbeeld als onderdeel van de behandeling van mensen met psychische problemen”.

Mindfulness verovert terrein

Mindfulness werd eind jaren ’70 voor het eerst toegepast als oefenprogramma voor patiënten met chronische medische klachten, zoals pijn en kanker. Inmiddels wordt deze training aan mensen met uiteenlopende psychische en lichamelijke klachten gegeven, en ook steeds bedrijven omarmen de training als ‘preventiemiddel’ voor hun medewerkers. Van Hout: “Bij mensen met terugkerende depressies is mindfulness bewezen effectief. Zij leren de eerste signalen van een nieuwe depressie herkennen. Door bewust hierbij stil te staan accepteren zij de depressie meer en een terugval kan hier zelfs mee voorkomen worden. Ook mensen met bijvoorbeeld stressklachten hebben baat bij mindfulnesstraining.

Mindfulness is vooral goed voor mensen die blijven piekeren over het verleden of de toekomst. Zij leren om te gaan met emoties en gedachten zonder dat deze hen overweldigen. Voor mensen met psychische problemen is mindfulness een goede aanvulling op hun therapie. Maar ook mensen zonder psychische problemen kunnen baat hebben bij aandachttraining. Zij leren in balans te blijven, waardoor stressklachten minder kans krijgen.

Mindfulnesstrainingen

Mindfulnesstrainingen bestaan meestal uit acht tot twaalf behandelsessies. Vrijwel alle ggz-instellingen in Nederland bieden trainingen aan en sommige psychologen zijn ook gespecialiseerd in deze behandelmethode. Meer informatie kun je vinden op de website van Fonds Psychische Gezondheid. Hier staan oefeningen en tips en je kunt testen hoe mindful je bent.

Hoe mindful ben jij?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *