De positieve effecten van meditatie en visualisatie

De positieve effecten van meditatie en visualisatie

Meditatie bestaat binnen het boeddhisme al meer dan 2500 jaar, het is een belangrijke manier om je eigen geest te leren kennen en aan je geluk te werken. Tijdens het mediteren transformeer je gedachten en zienswijzen. Zo kan onrust en woede wijzigen in liefde en mededogen.

Redenen om te mediteren

Door meditatie schep je ruimte en duidelijkheid in je eigen geest. Het effect op onze geest lichaam en ziel is onmiskenbaar. Er zijn steeds meer mensen die gaan mediteren om simpelweg te ontstressen en tot rust te komen. Of om meer inzicht en verdieping van hun eigen bewustzijn te ervaren.

Kijk eens om je heen, veel mensen hebben een grote mate van welvaart bereikt. De één iets meer dan de ander, maar deze materiële vooruitgang leidt niet automatisch tot mentale vrede en geluk. Naarmate je geest vrediger en gelukkiger wordt, maken materiële zaken eigenlijk niets meer uit. Zo is het zelfs mogelijk dat mensen die materieel gezien het een en ander ontberen toch vredig en gelukkig zijn. Nu zijn er diverse soorten meditaties om geestelijk vredig en gelukkig te worden, die qua moeilijkheidsgraad nogal uiteen kunnen lopen. Heel veel meditaties zijn gebaseerd op de bodyscan of zijn gebaseerd op een ademhalingsmeditatie.

Effect van Meditatie op onze hersenen

Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat al bij mensen die vier dagen een verkorte mindfulness meditatie hebben beoefend het positieve effect van een scherper en aandachtiger brein optreedt. De meditatiesessies leverden bij de deelnemers ook minder vermoeidheid, minder angst, meer concentratie en een beter werkgeheugen op (Bron: Psychologie Magazine juli 2010).

Binnen onze Westerse psychologie is het een snel groeiend vakgebied, omdat het bewezen is dat meditatie je gezondheid verbetert. Zo heeft men onder andere ontdekt:

  • EEG – theta, delta, en alfa hersengolven worden actiever en betagolven (die worden geassocieerd met actief denken) nemen af.
  • De linker- en rechterhersenhelft gaan optimaler samenwerken.
  • Activiteit in frontal cortex en pariental lobe neemt af.

Lichamelijke Voordelen van Mediteren

Ook op het lichaam heeft meditatie een zeer positief effect, bijvoorbeeld:

  • Het stabiliseert het autonome zenuwstelsel
  • Verlaagt de hartslag
  • Reduceert de snelheid van de ademhaling
  • De huid raakt beter doorbloed
  • Spierflexibiliteit neemt toe
  • Lichaamshouding verbetert
  • Pijn vermindert
  • Bloeddruk gaat drastisch omlaag
  • Een lagere biologische leeftijd, gemeten na standaard kenmerken van veroudering van het lichaam
  • De cardiovasculaire effectiviteit wordt verhoogd
  • Ademhaling effectiviteit neemt toe
  • Maag en darm functie verbeteren
  • Endocriene functie wordt verhoogd
  • Inname zuurstof verstrekt
  • Bewegingsmogelijkheden, mobiliteit en flexibiliteit nemen toe
  • Hand-oog coördinatie neemt toe
  • Reactiesnelheid wordt verhoogd
  • Kracht en weerstand nemen toe
  • Uithoudingsvermogen neemt toe
  • Verhoogt energieniveau en vitaliteit
  • Het slaapvermogen verbetert en inslaaptijd neemt af
  • Verhoogde mate van relaxen en kunnen relaxen/ontspannen
  • Verminderd spierspanning
  • Verminderde menstruatie pijnen

Focus, de basis van meditatie

De basis van meditatie is focus en aandacht. Daarom is het voor een beginner belangrijk om te leren focussen om de oneindige stroom van gedachten tot rust te brengen. Het is niet makkelijk, maar zeer belangrijk om te mediteren waarbij je je geest kunt leegmaken. Daarom is het niet vreemd dat veel meditatietechnieken zich eerst richten op het ‘stoppen van de gedachten’.

Meditatiehoudingen

  • Je kunt in een lotushouding mediteren, zorg dat je rug in een rechte lijn met je hoofd is.
  • Op je knieën zitten met de rug in rechte lijn met je hoofd. Als dit pijnlijk is, leg dan een dunkussentje tussen de benen en je billen.
  • Liggend mediteren: zoek een rustige plek op en ga zo ontspannen mogelijk liggen. Bij deze houding kun je het koud krijgen, leg dan een lekkere plaid over je heen en een dun kussen onder je hoofd.
  • Zittend mediteren: zorg voor een makkelijke stoel en zet je beide voeten op de grond. Ga niet onderuit gezakt zitten maar zit in een ontspannen rechte houding. Leg je armen op de armleuning of ontspannen op schoot.
  • Loopmeditatie: probeer je te focussen op elke beweging die je maakt tijdens het lopen.

Soorten meditatie

Er zijn verschillende soorten meditatie, zoals:

  • Concentratiemeditatie
  • Inzichtmeditatie
  • Bewegingsmeditatie
  • Doelgericht mediteren /  visualiseren / affirmeren

Er zijn teveel meditaties om hier allemaal uiteen te zetten. In mijn volgende artikel geef ik je twee van mijn favoriete meditaties.

Mediteer jij? Met welk doel?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *