Een basis-lesje mediteren

een-basislesje-mediterenMediteren werkt bijzonder ontspannend en reinigt zowel lichaam als geest. Bovendien zijn er verschillende onderzoeken die aantonen dat regelmatig mediteren goed werkt voor de concentratie, het bereiken van je doelen en je algehele (geestelijke en lichamelijke) gezondheid. Heb je nog nooit gemediteerd? Ik geef je graag een basis-lesje.

Mediteren in 5 stappen

Wanneer je net begint met mediteren kun je de volgende stappen volgen:

  1. Zet een wekkertje op bijvoorbeeld 5 minuten (wanneer je het vaker hebt gedaan kun je er zelf voor kiezen om steeds iets langer te gaan mediteren).
  2. Ga zitten of liggen in een comfortabele houding.
  3. Sluit je ogen. Doe dit niet op dezelfde manier als je gaat slapen, maar kijk als het ware naar de binnenkant van je oogleden.
  4. Nu is het zaak om niet je hoofd letterlijk leeg te maken van gedachten (geloof me, dat lukt je toch niet), maar om je gedachten te laten voor wat ze zijn. Dit doe je door je gedachten eigenlijk van een afstandje te bekijken. De een ‘ziet’ beelden of teksten voorbij komen, de ander ‘hoort’ gedachten. De truc is om niet door te denken op deze gedachten, maar ze letterlijk voorbij te laten gaan. Stuur ze buiten je denkveld. Komen ze weer terug (en dat doen ze nou eenmaal, zeker in het begin), doe dit dan nog eens en blijf dit herhalen, totdat je tijd om is. Vind je dit moeilijk, kies dan een focuspunt waarnaar je steeds terugkomt, zoals je ademhaling of het gevoel in het puntje van je neus.
  5. Wanneer je wekkertje af gaat, zul je zien dat je je een stuk meer ontspannen voelt. Herhaal dit regelmatig en probeer het steeds wat langer vol te houden en geniet ook van de vele andere voordelen van mediteren.

Lukt het niet?

Probeer in eerste instantie op bovenstaande manier te mediteren. Lukt het na een aantal keren nog steeds niet, dan kun je ook op de achtergrond muziek draaien of een geleide meditatie doen. Bij een geleide meditatie of visualisatie wordt er door een stem een verhaal verteld. Hierdoor wordt je dus als het ware afgeleid van je oorspronkelijke gedachten. Heb je een smartphone, dan kan ik je de meditatie apps van Andrew Johnson van harte aanbevelen. Ook kun je bijvoorbeeld op youtube kijken voor geleide meditaties. Een voorbeeld van zo’n filmpje heb ik hier voor je: “De Genezende Waterval – Een geleide reis door je Innerlijk”, door Dick de Ruiter.

Mediteer jij regelmatig?

 

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *