Helende ademhalingsmeditatie en doelgerichte visualisatie

helende-ademhaling-meditatie-en-doelgerichte-meditatieIn mijn vorige artikel vertelde ik je alles over de positieve effecten van meditatie en visualisatie. Nu laat ik je graag kennis maken met twee van mijn favoriete meditaties. Doe je mee?

Helende ademhaling meditatie

Dit is een meditatie die ik zelf heel vaak doe. Het is een concentratie meditatie, die zowel zittend als lopend gedaan kan worden. Het maakt ook niet uit of je nu 5 minuten mediteert, of een half uur. Deze meditatie geeft meer energie, verbetert de concentratie, je voelt je vitaler en krijgt een rustige geest. Het belangrijkste van deze meditatie is het focussen op het tempo van je ademhaling. Adem 10 seconden in, houd het 10 seconden vast en adem 10 seconden uit. Je telt in je gedachten en volgt met aandacht de ademhaling. Begin je inademing vanuit de buik, naar je ribben, middenrif en uiteindelijk je borst. Bij de uitademing ga je contra te werk, eerst vanaf de borst, middenrif, ribben en dan de buik. Probeer de seconden uit te breiden naar 15 en later 20 seconden.

In het begin kun je bepaalde tintelingen, duizelingen of andere sensaties voelen in je lichaam. Dit is normaal, naarmate je deze meditatie vaker doet wordt de luchtcapaciteit in je longen groter en zal dit overgaan. Zorg dat je goed kunt focussen, en zorg voor een rustige omgeving met weinig lawaai van buitenaf. Als dit moeilijk is, doe dan oordopjes in, op deze wijze wordt al het buitenlawaai afgesloten. Zo ga je te werk:

  1. Spreek met jezelf af hoe lang je deze meditatie wilt doen.
  2. Ga rustig zitten, sluit je ogen en breng je aandacht op je ademhaling.
  3. Wordt je bewust van elke in- en uitademing.
  4. Laat je ademhaling vanzelf gaan, stuur je ademhaling niet.
  5. Neem waar hoe de lucht langzaam door je neus naar binnen gaat en je longen vult.
  6. Ervaar de uitademing.
  7. Zodra je lekker op je gemak voelt, begin je met tellen.
  8. 10 tellen inademen, 10 tellen vasthouden, 10 tellen uitademen.
  9. Tijdens het vasthouden concentreer je je op het punt tussen de ogen (derde oog).
  10. Wanneer je gedachten afdwalen neem je dat waar en keer dan rustig terug naar de ademhaling.
  11. Merk hoe de ademhaling je van binnen verwarmt, de diepte in je buik.
  12. Blijf je concentreren op je ademhaling en tel: 10 tellen inademen, 10 tellen vasthouden en 10 tellen uitademen.
  13. Aan het einde van de meditatie breng je langzaam je aandacht naar je lichaam, je houding en de geluiden om je heen.
  14. Beweeg een beetje, span je spieren iets aan en open langzaam je ogen.

Doelgerichte meditatie

Deze meditatie brengt je in contact met je eigen wijsheid, diep in jezelf liggen namelijk antwoorden. Met deze visualisaties kun je je dromen of gezondheid bespoedigen. Vaak liggen de antwoorden op de vragen in je onderbewuste opgeslagen. Door alle hectiek hebben we het vaak in onze geest te druk om de juiste beslissingen te nemen. Vaak kan je in paniek raken door een situatie, maar door te visualiseren krijg je inzicht in deze problemen. Je creëert een beeld van een prachtige omgeving en gaat vragen stellen aan je gids. Deze gids is fictief, het kan je engel zijn, een dier, gevoel of een overledene die je dierbaar was. Je stelt je gids een vraag, de antwoorden kunnen op allerlei manieren tot je komen. Wanneer er negatieve gedachten opkomen, laat dit maar komen, neem waar en laat ze voorbij gaan. Forceer nooit antwoorden, dit werkt averechts.

  1. Ga op een rustige plek zitten of liggen.
  2. Breng je aandacht naar je ademhaling, doe dit ongeveer 2 minuten.
  3. Wordt je bewust van elke in- en uitademing, stuur je ademhaling niet.
  4. Zodra je meditatief ontspannen bent ga je visualiseren.
  5. In deze ontspannen houding visualiseer je een schitterende omgeving, waarin je je rustig en gelukkig voelt.
  6. Loop daar rond en ga alles bekijken.
  7. Ga midden in deze omgeving ontspannen zitten.
  8. Het is jou plek, je bent er alleen en totaal ontspannen.
  9. Vraag je innerlijke gids naar voren te komen en of hij/zij je kan helpen.
  10. Probeer niets te forceren, de gids kan zich op vele manieren aandienen.
  11. Zodra de gids zich heeft voorgesteld kan je hem je vraag stellen.
  12. Het antwoord kan op vele manieren tot je komen, de ene keer heel concreet en soms als een metafoor of droom.
  13. Ga hiermee door zolang als je deze meditatie wilt laten duren.
  14. Aan het einde van de visualisatie bedank je de gids en loop je nog even rond in je prachtige gedachten omgeving.
  15. Breng langzaam de aandacht terug naar je lichaam, de geluiden in de kamer.
  16. Beweeg een beetje en doe je ogen open.

Het is buitengewoon belangrijk dat je leert om van jezelf te houden. Vooral in deze maatschappij waarin iedereen druk, druk en nog eens druk is. Trek je af en toe eens terug in een rustige, stille omgeving om te mediteren. We maken altijd tijd om ons lichaam te voeden, waarom kun je dan niet even tijd vrijmaken om te mediteren. Dit is minstens even belangrijk als het voedsel dat je nuttigt voor een gelukkig en gezond leven!

Wat is jouw favoriete meditatie?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *